Saturday, April 14, 2012

Kembara Zagreb (1)

14 March 2012
Aku tiba di Zagreb Airport lewat sejam kerana delay di Istanbul Airport. Airport ini nampak seperti Airport Bandung kerana ia agak kecil untuk sebuah ibu negara. Mungkin kerana Croatia hanya mempunyai 4 juta penduduk dan Zagreb sendiri dihuni oleh 1 juta penduduk.
Perlu turun dan naik bas untuk ke Terminal
Sampai di Hotel, terus check in dan call Malaysia untuk lapor diri menggunakan yahoo messenger yang boleh call ke nombor telefon (2 tahun lepas, aku top up USD10, masih ada lagi USD3). Lepas rehat-rehat jap, around 3 pm, aku berjalan dari Hotel Westin ke Trg Bana Jelacica (main square) sambil melalui museum yang telah tutup (Mimara museum), taman-taman dengan bunga tulip yang pelbagai warna dan cafe-cafe yang dipenuhi manusia di hujung minggu.
Aku sengaja tidak menggunakan Tram hari ni untuk dapatkan feel bandar tua ini. Harga tram/bus sehari ialah Kuna25 atau HRK8 per 1.5hour journey.
Bunga-bunga tulip banyak di tanam di sini. Nobody give a second look.
Well of life
Main Square
Aku dan simbol main square ini
Tourist Bus (Kuna10)
Tourist Information Centre at Main Square
Kemudian aku ke Cathedral of the Assumption yang merupakan mercu tanda bandar Zagreb. Lepas tu, aku ke Dolac Market yang baru ditutup (3pm on Saturday). Aku akan datang semula esok untuk melihat Dolac Market ini.
Cathedral of Assumption (1 menara sedang dibaiki)
Pintu masuk
Kat sinilah Dolac Market (tapi tutup). Di belakang tu St Catherina's Church.
Banyak Kebab - tapi takde tanda halal. Hampeh.com

Kemudian aku berjalan ke arah Glavni Kolodvor (train station) melalui taman-taman yang dipenuhi dengan shooting gambar perkahwinan beberapa pasangan, kanak-kanak bermain, dan anjing yang bermain tangkap bola dengan tuannya.
Zrinjevac - ada pokok besar berkulit putih di taman ini
Ada hop on hop off juga
Tomislavov Trg (Trg = square). View facing away from Train station.
Sampai di stesen keretapi, suasananya seperti stesen keretapi Ipoh yang tidak sibuk. Selepas itu, aku berjalan ke Importan Centre, sebuah pusat membeli belah di bawah stesen keretapi.
Train station
Locker room at Zagreb Train Station (15 Kuna - agak murah untuk standard Europe)

Selepas mengalas perut di McDonalds dan membuat panggilan Viber ke tanah air, aku pergi ke Botanical Garden. Terdapat pelbagai jenis pokok di sini. Taman ini merupakan sebahagian daripada Faculty of Science, University of Zagreb.
Pintu Masuk Utama Botanical Garden
Tulip
Maple tree

5 minit berjalan dari Botanical Garden, sampailah semula aku ke hotel setelah berjalan selama 3 jam (mungkin 2-3 km kot jaraknya).
Waktu perniagaanTram map (dulu tram free utk 2 stops dari Main Square - tidak lagi!)
BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment