Sunday, October 2, 2011

Terbang dari Paris ke Roma

13 Mac 2011

Pukul 7.45 am, wife aku mendarat di Paris Orly Airport. Kemudian, kitorang kembali semula ke Ibis Hotel. Wife aku mandi sementara aku menyediakan breakfast ringkas - nasi + sambal ikan bilis (ala-ala nasi lemak le ni).

Flight EasyJet dari Paris ke Roma akan berlepas pukul 12.25 pm. So, untuk mengelakkan terlewat, kitorang check out hotel pukul 10 am dan berlepas ke Airport. Di sana, jumpa beberapa group dari Malaysia yang nak ke Roma juga, mungkin naik penerbangan Air Asia yang sama dengan wife aku.

Dalam flight, kitorang beli sedikit lunch (air, corn in cup, etc). Kitorang sampai di Roma Ciampino Airport pukul 2.30 pm. Aku pergi beli Roma Pass (Euro25/per person) yang memberi kemudahan untuk transportation percuma selama 3 hari dan entrance fee percuma untuk 2 tempat bersejarah / muzium.

Kemudian, kitorang naik bus dari Airport ke Anagnina Metro (Euro1.20/person) dan menggunakan Metro (free dengan Roma Pass) ke Metro Republica yang berdekatan dengan hotel kami, Notti A Roma (Night at Rome). :)

Berdasarkan google map, kitorang berjalan dalam hujan mencari hotel tersebut. Jenuh juga sebab seperti kebanyakan hotel bajet, reception di tingkat atas dan kena bunyikan loceng. Daripada luar, nampak macam office jek.

Lepas register, orang hotel bawa kami ke entrance lain, tunjukkan bilik, dan beritahu jangan buang toilet paper dalam toilet, etc. Sempat juga, kami minta map dan arah perjalanan. Bilik kami ada 2 katil - satu katil kelamin dan satu single. Bangunan ni merupakan bangunan lama dan ceiling kami merupakan kayu keras.

Di sebabkan keletihan, kami pun tidur.....sampai le keesokkan harinya. Opss...Untuk pengetahuan, hotel ni berharga Euro80/night + Euro2/person/night (cukai bandar). So, untuk 2 hari kami di sini, Euro168.

No comments:

Post a Comment